Till helgen startar Rally Estonia, den Estniska EM deltävlingen som ingår i både EM för nya och gamla bilar.
Starten sker med ett bättre startfält än på många år, några WRC förare kör inte som träning inför Finland, men väl WRC2 åkare passar på att köra. Ott Tänak kör en Ford Fiesta R5, EM ledaren Esa Pekka Lappi kör för Skoda fabriken ihop med Tysken Sepp Wiegand, de båda är självklara favoriter. Ett annat hemmahopp är Karl Kruuda som gör ny start med Peugeot 208 T16 R5, samma bilmodell rattar Siim Plangi som får stöd av inhemska Peugeot. Franske Jean-Michel Raoux är tredje Peugeotekipage i klassen. Sebastien Chardonnet är fortsatt ensam med Citroen DS3 R5, totalt är det 14 bilar i R5/super2000 kategorin för EM åkare. Totalt i hela tävlingen handlar det om 40-talet 4wd ekipage, lägg där till 20-talet i 2wd.
Många Svenskar i EM klassen.
I den Historiska EM deltävlingen är det 40-talet bilar och inte mindre än fem Svenskbilar. Tony Jansson och co-driver Erik Davidsson rullar in som bil fyra startlistan, de med Ford Escort. Bakom startar Mats Myrsell och Esko Juntilla, fem bilar senare kommer Anders och Ingrid Johnsen - de båda precis som vanligt med Porsche. Med nummer 14 på dörren kommer Henrik Boivie och Kjell Renstål, sist ut som nummer 16 av Svenskarna är Stefan Helin som tar med Annie Seel som co-driver.
Bland väntade toppåkare vid sidan som Svenskarna hittas Finske Ville Silvasti och Norske Valter Jensen, de båda i Porsche. En annan att inte räkna bort är Opel Ascona 400 föraren Mika Turkki.
Tävlingen startar under torsdagen för EM åkarna, då väntar kvalsträcka. De inledande nio sträckorna körs sedan på fredagen för att ta målgång med fyra lördagssträckor. För de klassiska åkarna väntar sju sträckor under fredagen, avslutar gör man med fyra sträckor under lördagen. Sträckorna i tävlingen brukar vara riktigt snabba, ofta långt snabbare än de finska vägarna.
Publicerad: 2014-07-16 12:08