På frågan vad som behövs för att locka intresse tillbaka till WRC serien är svaret, mer spektakulära bilar. VW gänget har tidigare flaggat för att öka antalet hästkrafter i WRC bilarna när VM säsongen inleds 2015 - under två säsonger ska dagens WRC bilar finnas kvar, bara vidareutvecklas och förfinas.
Såväl Michal Nandan som är teamboss i Hyundai Motorsport och Christian Loriaux som är M-Sports tekniska chef är också överens, WRC bilarna behöver mer kraft i motorerna.
För M-Sport som är seriens minst team och utan fabriksstöd är utvecklingen tuff, det gäller att vända på varenda krona menar Loriaux i en tysk intervju. Med ansträngd budget och nyutveckling är det krävande att prestera resultat med små medel, de jobbar hårt med 2015 års bil och har redan lyft bilen på flera punkter.
Såväl M-Sport som Hyundai meddelar också att deras nya bilar troligen inte är klara till premiären i Monte Carlo, en tävling som för övrigt inte kräver de sista finslipningarna. Istället nämns Rally Sweden eller Rally de Portugal som troliga premiärtävlingar.
Helt ny bil för Hyundai 2015.
För Hyundai väntar en helt ny bil, baserad på den nya i20 modellen - de testar redan delar för nästa år, liks så VW. Alla menar att såväl däck som chassi klarar betydligt mer än de 300 hästkrafterna som dagens bilar utvecklar - ett 50-tal hästkrafter extra skulle ge resultat menar teamen som vill öka skillnaderna till R5 klassen.
Mer effekt skulle ge spektakulärare attack ute på sträckorna och där med skulle intresset återvända menar teamen, vad som sker återstår att se. Klart är i alla fall att M-Sport utvecklar för att vara med och köra i VM serien under de närmaste två åren. En fortsättningen där efter är inget man spekulerar om - men klart blir det tufft att utveckla en helt ny bil för 2017 om inte Ford kommer tillbaka som både teknisk partner och sponsor - för då väntas basen inte bli Fiesta modellen!
"Ogier hos Ford - då skulle också vi vinna".
På frågorna om Ford Fiesta WRC´s kapacitet i VM svarar Loriaux - VW har de två bästa förarna i världen kontrakterade, skulle Ogier sitta i vår bil skulle också den vara en vinnare menar Belgaren för att tysta kritikerna! En av teamets förare, Mikko Hirvonen har från medier kritiserats hårt efter den svala insatsen i Tyskland, flera menar att finländaren gör sista säsongen i VM. På det svarar finländaren att han självklart varit i bättre form men har inte tagit några beslut om kommande säsonger - samtidigt spekuleras finländaren vara aktuell som en av testförarna i Toyotas WRC satsning - något som dock inte hörts från teamet.
Publicerad: 2014-08-28 19:51