I Spanien presenterade ikväll Malcolm Wilson och Dick Cormack - cheferna på M-Sport och däcktillverkaren DMack - sina planer för Drive DMack Fiesta Trophy. Cupen blev ett gemensamt initiativ sedan M-Sport blev av med uppdraget som leverantör av bilar och service till Junior VM serien till rivalen Citroen.
Då gjorde de båda brittiska bolagen gemensam aktion, startade en märkescup med Ford Fiesta R2 bilar skodda med DMack där - fem deltävlingar till ett fast pris! Intresset var stort, anmälan fylldes snabbt och efter lite sållande kom maximala 12 bilar till start - några har försvunnit under säsongens gång samtidigt som nya tillkommit.
Men nu bekräftar M-Sport och DMack att det blir en fortsättning på serien men med modifierade bilar - fortsatt handlar det om Ford Fiesta, men ut kastas den fyrcylindriga 1600-kubiks motorn till förmån för trecylindrig 1-liters turbomotor - fortsatt är priset en WRC2 styrning efterföljande säsong i DMacks team. Den "nya" motorn har titulerats "Engine of the Year" tre gånger i rad, de första testerna med en rallyversion väntas inom kort, den 1 april 2015 ska bilen homologeras och göra VM debut vid första Drive DMack Fiesta Trophy deltävlingen i Portugal senare samma månad. Men innan dess ska mängder av testmil avverkas. Utöver motorn väntas kitten vässas med plastdelar liknande den nya Fiesta karossen - lika så ökas antalet startande i cupen på till 16 ekipage!
Priset väntas ligga på dagens nivå, bilen blir potentare och snabbare ihop med den sekventiella växellådan lovar Malcolm Wilson. Årets cup tar sitt avslut i helgen, mycket talar för att Estländaren Sander Pärn tar hem titeln, enda hotet är britten Tom Cave.
Publicerad: 2014-10-23 12:35